Сучасна освіта –
це суцільний потік інформації. І часто учням буває дуже складно в цій
інформації виділити раціональне зерно. А як було б добре, якби вся інформація
була розкладена по поличках, в простій і наочній формі.
Кожен учитель щоденно постає перед
необхідністю застосування у своїй
діяльності методу, який
допоможе виділити основне,
систематизувати та узагальнити
отримані знання, виробити необхідні компетенції.
Новою, але надзвичайно ефективною формою роботи над цією
проблемою сьогодні є технологія розробки Карт знань. Карти знань
(майндмеппінг, ментальні карти, карти роздумів, концепт-карти) – це зручна і
ефективна техніка візуалізації мислення і альтернативного запису. У сучасному
розумінні – це спосіб зображення процесу загального системного мислення за
допомогою схем.
На мою думку, MindMaps – це найкращий інструмент на сьогоднішній день для структурування та обробки інформації.
Вони дозволяють прискорити процес вивчення навчальних матеріалів, підвищити кількість і швидкість інформації, що запам’ятовується, і головне, дають можливість реалізувати основне завдання вчителя на сьогодні – навчити дитину вчитися.
Концепція карт заснована на теорії Девіда Осубела. Його основна ідея – це представлення нових ідей, теорій і понять через вже наявні ідеї, досвід та поняття.
У 60-ті роки теорію розвинув професор Джозеф Новак. Він розробив правила створення інструменту для опрацювання нових концепцій - концепт-карт.
Подальший розвиток теорія отримала завдяки Тоні Б’юзену. У 1974 році він опублікував книгу «Працюй головою», де описав метод ментальних карт MindMaps. На основі його роботи були розроблені десятки комп'ютерних програм, а концепція складання карт поступово стала поширюватися.
Особливість технології майндмеппінгу полягає у
використанні радіального запису та побудові схематичних рисунків як
альтернативи традиційному лінійному запису. В інтелект-карті головна тема, на
якій акцентується увага, розміщується в центрі, у фокусі уваги, і розкривається
через ключові слова, що розміщуються на різнокольорових гілках, які розходяться від центру. Подібний спосіб запису
дозволяє необмежено удосконалювати та доповнювати інтелект-карту, покращувати
її якість, ефективність, оригінальність, привабливість за допомогою кольору,
малюнків, символів, абревіатур.
Мета створення
карт може бути різна: запам'ятовування
складного матеріалу, передача інформації, прояснення для себе якогось питання.
Їх можна використовувати у великій кількості різноманітних ситуацій: в
професійній діяльності, у навчанні, для індивідуального планування і т. інше.
Деякі приклади використання асоціативних карт під час вивчення математики ви можете бачити у презентації.
Існують певні правила створення інтелект-карт, розроблені Тоні Бьюзеном, які детально описані в його книзі "How to Mind Map".
·
Важливо розміщувати слова на гілках, а не в
ромбах і паралелепіпедах тощо. Важливо і те, що гілки повинні бути живими,
гнучкими, загалом, органічними. Малювання ментальної карти в стилі традиційної
схеми повністю заперечує ідеї майндмеппінгу. Це сильно ускладнює рух погляду по
гілках і вносить багато зайвих однакових, а отже монотонних, об'єктів.
·
Писати на кожній лінії тільки одне ключове
слово. Кожне слово містить тисячі можливих асоціацій, тому склеювання слів
зменшує свободу мислення. Роздільне написання слів може привести до нових ідей.
·
Довжина лінії повинна дорівнювати довжині
слова. Це простіше і економніше.
·
Пишіть друкованими літерами, якомога ясно і
чітко.
·
Варіювати розмір літер і товщину ліній
залежно від ступеня важливості ключового слова.
·
Обов'язково використовуйте різні кольори для
основних гілок. Це допомагає цілісному і структурованому сприйняттю.
·
Часто використовувати малюнки і символи (для
центральної теми малюнок обов'язковий). Іноді ментальна карта взагалі може
цілком складатися з малюнків.
·
Прагнути такої організації простору, щоб не
залишалося порожнього місця а гілки не розміщувалися дуже щільно. Для невеликої
ментальної карти використовуйте аркуш паперу формату А4, для великої теми – А3.
·
Гілки, що розрослися, можна укладати в
контури, щоб вони не змішувалися з сусідніми гілками.
·
Розташовувати лист горизонтально. Таку карту
зручніше читати.
Для створення карт знань крім паперу і олівця, можна використовувати спеціальне програмне забезпечення і мережеві сервіси. Ці програми умовно можемо розділити на безкоштовні, платні та онлайн.
Розглянемо лише
деякі програми, що зручно використовувати для створення інтелектуальних (ментальних)
карт:
1.
Coogle - www.coggle.it є безкоштовним онлайн додатком, що
підтримує спільну роботу над проектами. У цій програмі ви можете розробляти
зручні красиві ментальні карти. Інтерфейс програми простий та в той же час має
безліч функцій, які роблять процес створення інтелект-карти неймовірно простим.
Програма підтримує використання зображень, індивідуальні колірні схеми і
можливість перегляду історії документа. Зберігання історії змін дозволяє вам
повернутися до попередніх версій створеної карти, якщо в поточній версії ви
зайшли в глухий кут. Mind-map, створені в програмі Coggle, можуть
експортуватися у форматі PNG або PDF.
2.
Xmind – www.xmind.net –
популярна кроссплатформова програма для складання ментальних карт, працює на
платформах Windows/Mac/Linux. У програми є кілька версій: безкоштовна з
урізаними можливостями і платна з розширеним функціоналом. Має простий інтуїтивно зрозумілий
інтерфейс і є незамінним помічником проектування "конспектів" лекцій
і нарад.
3.
Freemind – відкритий безкоштовний додаток, що працює на будь-якій платформі,
яка підтримує Java. В цілому програма має весь необхідний набір функцій для
створення якісних mind maps. Єдиний мінус програми - несучасний дизайн
інтелект-карт.
4.
MindNode – www.mindnode.com – платний
додаток для створення інтелект-карт. Програма має сучасний мінімалістичний
дизайн і дуже проста у використанні. Вона підтримує інтеграцію з усіма
пристроями Apple, добре працює як на іРad, так і в мобільній версії. Додаток дозволяє експортувати створені
інтелект карти в формати: JPG, PDF,TIFF,текстові формати, а також підтримує
експорт в формат конкуруючої програми Freemind
Для незнайомих з програмою користувачів доступна пробна
версія програми з обмеженим набором функцій MindNode Lite.
5.
BubblUs – www.bubbl.us –
безкоштовний веб-додаток для складання інтелект-карт в режимі онлайн. Додаток
дозволяє скласти прості mind-map і експортувати їх у форматі зображень. Простий і доступний інтерфейс,
можливість спільної роботи, хороший дизайн готових карт – все це
притаманне цій програмі. Сервіс
англійською мовою. Для початку роботи необхідно зареєструватися. Сервіс
підтримує кирилицю.
6.
MindMeister – www.mindmeister.com – являє собою платний онлайн-додаток для складання інтелект карт. Передбачає кілька варіантів абонентської плати, а також надає можливість безкоштовного
використання програми. На безкоштовній основі ви зможете побудувати 3
mind-карти з обмеженими можливостями експорту. Додаток має зручний інтерфейс і
весь необхідний набір функцій, що дозволяє зрозуміти всю простоту і зручність
технології інтелект карт. Мінусом програми є можливість повноцінного
використання тільки при регулярній оплаті, тому вона скоріше підійде тим, хто
використовує mind maps регулярно. Програма русифікована.
7.
Mapul – www.mapul.com – платний
онлайн-додаток для створення інтелект-карт, що працює на основі щомісячної
підписки.Програма виділяється серед всіх інших додатків своїм химерним
дизайном mind - карт.
Майндмеппінг –
відносно нова техніка, яка стрімко розвивається. Хтось її любить і активно
використовує, інші – не розуміють і вважають даремною тратою часу. Є і такі,
для кого це малювання карти не організовує думки, а ще більше заплутує
Мною вже не
перший рік використовую цю технологію. Результат дослідження даної теми ви
могли бачити у журналі «Математика в школах України», №1-2, 2017 р, та у
збірнику наукових праць «Актуальні питання природничо-математичної освіти»
№5-6, 2015р.
Досвід показав, що малювання ментальних карт є для учнів
надзвичайно цікавим та продуктивним видом навчальної діяльності. Карти,
розроблені учнями на спеціальних он-лайнових ресурсах, є підручними схемами під
час вивчення окремих тем не лише на уроках математики, а й протягом життя для
планування свого часу, цілей, заходів та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар